• Aftrap bijeenkomst 2019

    Aftrap

    We gaan er met elkaar een mooi seizoen van maken! Dat gevoel hield ik over
    toen ik afgelopen donderdagavond rond kwart over 10 op de fiets stapte om
    naar huis te gaan.


    Ik was bij de Aftrapbijeenkomst voor de jeugdleiders en jeugdtrainers geweest. De aftrapbijeenkomst
    wordt jaarlijks aan het begin van een nieuw seizoen georganiseerd en is bedoeld om de jeugdleiders
    en jeugdtrainers te informeren over het laatste nieuws vanuit de club en om afspraken te maken om
    de zaken binnen de jeugdafdeling zo goed mogelijk te laten verlopen. De aftrapbijeenkomst werd
    georganiseerd vanuit de Jeugdcommissie en de Technische Commissie.


    In de kantine zat een grote en enthousiaste groep van uitsluitend mannen. Veel bekende gezichten
    maar ook veel nieuwe namen. In totaal telt de jeugdafdeling dit seizoen 43 jeugdleiders en trainers,
    16 daarvan zijn nieuw. De meesten daarvan waren aanwezig. Ook de aanvoerder van ons eerste
    elftal, Laurens Vernooij, was van de partij. Ook al heb ik het hem niet gevraagd ik denk dat Laurens
    met zijn aanwezigheid wilde onderstrepen dat we als jeugd en senioren één club zijn en dat we niet
    zonder elkaar kunnen.


    De hoeveelheid informatie die het technisch hart ons die avond voorschotelde was niet mis.
    Menigeen zou op mijn leeftijd gezegd hebben: ik was ’s avonds bekaf en heb ’s nachts nog heel wat
    nagetrapt. Een paar bijdragen licht ik eruit.


    In de eerste plaats de presentatie van de Vertrouwenscontactpersonen, Daniëlle Vogelpoel en
    Leonard Faber. Zij hielden ons voor dat je bij HDS in een veilige omgeving kunt voetballen en dat er
    binnen onze club geen plaats is voor grensoverschrijdend gedrag. Mocht dat toch voorkomen en dat
    kan bij HDS net zo goed als bij andere verenigingen, dan moet er in elk geval gelegenheid zijn om dat
    aan de orde te kunnen stellen. Dat kan in alle vertrouwelijkheid bij de vertrouwenscontactpersonen.
    Hoe je ze kunt bereiken en wat ze voor je kunnen doen, staat in hun nieuwe folder. Deze folder zal
    zoveel mogelijk binnen de teams verspreid worden en kan altijd bij de leiders worden opgevraagd.
    Ook op de website van HDS staat informatie over de vertrouwenscontactpersonen.


    Zeker ook belangrijk voor de club zijn de nieuwe voornemens en plannen van de Sponsorcommissie.
    In de vorige Bergbabbel hebben de mensen van de commissie daar al het een en ander over
    geschreven. Het wordt volgens Gerard van de Weert de komende weken spannend als de vraag
    beantwoord gaat worden of er een nieuwe kledingsponsor voor de hele jeugd komt zodat alle teams
    er netjes en in dezelfde tenues bijlopen.


    De Grote clubactie die op 14 september van start gaat, wordt dit seizoen voor het eerst vanuit de
    sponsorcommissie door Reinier Lammerts gecoördineerd. Mochten er nog mensen zijn die het leuk
    vinden om de sponsorcommissie een handje te helpen, je bent van harte welkom, opgeven kost
    niets!


    Zonder scheidsrechter, geen wedstrijd! Een waarheid als een koe. Helaas is ook bij HDS het
    scheidsrechtersbestand groot veld aan de smalle kant. Elk weekend is het een stevige puzzel om voor
    elke wedstrijd op het grote veld een leidsman of leidsvrouw te vinden. Dus herhaal ik bij deze de
    oproep van onze nieuwe scheidsrechterscoördinator Kees Traas om als je belangstelling hebt of als je
    mensen in je omgeving kent die een wedstrijd voor de jeugd willen fluiten dat kenbaar te maken.
    Ook de activiteitencommissie kwam aan bod want HDS is meer dan alleen voetbal.

    De activiteitencommissie organiseert tal van leuke activiteiten voor de jeugd. Drie jonge enthousiaste
    mensen Romy Matthijs, Pascal van Spanje en Tom van de Berg maken momenteel deel uit van de
    commissie. Zij hebben de plannen voor dit seizoen alweer klaarliggen. Om alles zo goed mogelijk te

    kunnen organiseren en uit te voeren hebben zij dringend versterking nodig. Jong of oud, ouder of
    speler, man of vrouw, parttimer of fulltimer het maakt niet uit, laat het weten als je mee wilt doen.
    Uiteraard was er ook tijd ingeruimd voor onze voorzitter, Marco Matthijs. In zijn diensttijd als
    barmedewerker van de avond vertelde hij dat het bestuur heeft besloten om over te gaan op
    permanente camerabewaking rond het gebouw en dat het rookbeleid van de zaterdag wordt
    uitgebreid naar alle doordeweekse dagen.


    Laurens Vernooij had vanuit de zondagselectie tenslotte nog een spontaan en zeer authentiek
    aanbod voor ons in petto. Hij onderstreepte het belang van een goede doorstroming van de jeugd
    naar de senioren en vertelde dat hij het mooi vindt dat er veel jeugd op zondag naar de wedstrijden
    van het eerste komt kijken. Als een soort van tegenprestatie bood hij aan dat jeugdtrainers in het
    nieuwe seizoen een beroep kunnen doen op de assistentie en inzet van selectiespelers. Dat aanbod
    was niet tegen dovemansoren want het werd met luid applaus ontvangen. Gerard die er die avond
    niet bij kon zijn, vertelde me de volgende dag dat als “die jongens” zoiets aanbieden, je ervan op aan
    kunt dat ze het ook zullen nakomen.


    Uiteraard was er ook een inbreng vanuit de Technische Commissie zelf. De voorzitter van die avond,
    Michel Lankhaar, ging onder andere in op het beleid en de afspraken ten aanzien van het wisselen en
    lenen van spelers, het zorgvuldig omgaan met het materiaal, vlaggen bij wedstrijden en hoe te
    handelen bij calamiteiten. Vermeldenswaard was ook de mededeling over de aanstelling van Gerard
    als assistent-trainer bij de mini’s nu Maurice Biesterveld de taak van Gerard als trainer heeft
    overgenomen.


    Tenslotte vroeg Michel nog de nadrukkelijke aandacht voor 2 belangrijke zaken. De eerste was de
    invoering van de nieuwe functie van veldcoördinator. Met ingang van dit seizoen zullen mensen van
    HDS tijdens de half veld wedstrijden toezicht houden op een ordelijk verloop van de wedstrijden en
    daarbij speciaal aandacht schenken aan de begeleiding en coaching van onze jeugdscheidsrechters.
    Inmiddels hebben zich 5 vrijwilligers beschikbaar gesteld. Een uitbreiding met nog eens vijf
    vrijwilligers is zeer welkom zodat je op zaterdagmorgen 2 keer per seizoen ongeveer 1 ½ uur aan de
    beurt bent. Een tweede mededeling betrof de aanstelling van de nieuwe vrijwilligerscoördinator
    Aranea Boomsma. Zodra er meer bekendheid is over de taken en de werkwijze van Aranea zal er aan
    deze functie meer bekendheid worden gegeven.
    Bij de rondvraag was er ruimte voor een leider/coach die een heel praktisch en urgent probleem aan
    de orde stelde. Hij vertelde dat hij de volgende dag de eerste wedstrijd met zijn team moest
    voetballen en niet wist of daar alles voor geregeld was. Ik weet niet wat hij die avond als antwoord
    heeft gekregen maar Gerard verzekerde mij de volgende morgen dat hij daar vanzelfsprekend voor
    had gezorgd.


    Aan het einde van de avond wist ik één ding zeker. Deze leiders en trainers zullen er alles aan doen
    om er een mooi seizoen van te maken. Veel succes!

    - Klaas van Eldik