• Voetballend de herfst en de winter door

    Een winterbericht voor spelers, ouders, trainers en leiders

    Nu de wintertijd is ingegaan, is het ’s avonds eerder donker. Het is niet alleen donker als je na de training naar huis gaat ook als je naar HDS gaat, is het meestal al donker. Het wordt ook kouder en natter. Als sporter moet je daar rekening mee houden. Met het oog daarop hebben wij voor de spelers, ouders, trainers en leiders de volgende tips.

     

    Goede fietsverlichting Zorg ervoor dat je goed licht op de fiets hebt en zet het ook aan als je op de fiets stapt richting HDS of na de training weer naar huis. Het is belangrijk dat andere weggebruikers je goed kunnen zien!

     

    Trainingen en wedstrijden

    De trainingen en wedstrijden op kunstgras gaan in principe ALTIJD door. Als er sneeuw op het kunstgrasveld ligt of als het ijzelt mogen we NIET op het veld. Jouw trainer en leider informeren je daarover. Ook komt het op de website van HDS te staan. Kijk dus regelmatig op de website.

     

    Kleding tijdens het trainen Bij koud en nat weer moeten we extra zuinig zijn op onze spieren. Ook moeten we blessures zo veel mogelijk zien te voorkomen. Daarom dragen spelers, trainers en leiders bij koud weer en regen altijd goede en warme kleding.

    Ook al ben je tijdens de training veel in beweging, er zijn altijd momenten dat je even stilstaat bijvoorbeeld bij de uitleg van een oefening. Een trainingspak is bij koud weer dan ook verplicht. Als het daarbij ook nog regent en waait, is een windjack zeker geen overbodige luxe.

    Nog een paar tips. Trek bij koud weer verschillende dunne lagen kleren over elkaar aan. Meerdere dunne lagen geven een betere isolatie dan 1 dikke trui. Ook thermo-kleding is zeker aan te bevelen.

    Om je tenen tegen de kou te beschermen, kun je proberen om boterhamzakjes over je sokken heen te doen voordat je de voetbalschoenen aantrekt. Als het erg koud is (vrieskou) doe dan handschoenen aan en zet een muts op.

    Voor de trainers

    Van de trainers verwachten we dat ze bij (de voorbereiding van) de training rekening houden met de kou. Geef bij oefeningen een duidelijke en vooral korte uitleg.

    Het is niet verstandig om bij koud weer een te hoog intensieve training te geven. Dit kan voor irritatie aan de luchtwegen zorgen.

    Zet de oefeningen vooraf uit en zorg ervoor dat doeltjes in de buurt staan zodat er niet onnodig mee gesjouwd hoeft te worden.

    Ga allemaal samen het veld op en begin direct met de training. Een goede warming-up is daarbij belangrijk.

    Let tijdens de training goed op de spelers en zorg ervoor dat ze allemaal in beweging blijven. Voorkom dat een speler het te koud krijgt. Krijgt een speler het toch te koud, laat hem/haar dan stoppen met trainen en naar de kleedkamer gaan. Daar kan de speler zich opwarmen, een warme jas aantrekken of zich gaan douchen.

     

    Kleding bij de wedstrijden

    Als je speelt, ben je in beweging. Maar als je reserve staat of gewisseld wordt tijdens de wedstrijd, zit of sta je stil. Zorg ervoor dat je altijd een trainingspak bij je hebt en doe dat ook aan, zeker als je als reservespeler op de bank zit. Als het erg koud is (vrieskou), is het aan te bevelen om meerdere dunne lagen kleding of thermo-ondergoed aan te trekken.

    Naar huis

    Als je bij koud weer na de training naar huis gaat, doe dan over je trainingspak een warme jas aan, zet een muts op en doe je handschoenen aan.

    Ga je douchen na de training, zorg er dan voor dat je droge kleren en een muts bij je hebt. Ga met natte haren niet zonder muts naar buiten, zeker niet als je ook nog op de fiets naar huis gaat.

    Nog een laatste belangrijke tip. Ga na de training, zeker als het donker is, met zijn tweeën of meer naar huis!

    Wij hopen dat je deze tips kunt gebruiken en dat je ook in de herfst en de winter met veel plezier bij HDS kunt voetballen.

     

    Namens de Technische Commissie Jeugd

    Michel Lankhaar en Ron Stoffer